Klanten wereldwijd ontzorgen met turn key oplossingen
Ballast water behandeling is in toenemende mate trending. Wereldwijd vereist regelgeving strikte technische aanpassingen aan bestaande systemen. Wolfard & Wessels in Hoogezand ontwikkelde een slim pakket om klanten met maatwerk volgens een strakke planning te ontzorgen. Projectmanager BWTS Lennard Lubach reist er voor de wereld over.
Ballast water wordt door schepen gebruikt om te compenseren in gewicht in combinatie met de lading. Dit water gaat de hele wereld over en neemt de nodige beestjes mee die geen natuurlijke vijanden hebben op deze nieuwe plekken. Dit zorgt voor verstoring van het plaatselijke ecosysteem. Internationale milieuwetgeving vereist dat waterballast behandelingssystemen vanaf 2024 het gebruikte ballastwater volgens strikte regels moeten reinigen. Veel bestaande schepen voldoen er niet aan. Voor minstens 70.000 schepen wereldwijd begint de tijd te dringen. Wolfard & Wessels is expert in scheepswerktuigkundige installaties en biedt haar klanten een innovatieve oplossing om die systemen aan te passen. Precisiemaatwerk in ontwerp en productie, locatieonafhankelijk en volgens planning turn-key opgeleverd. Wolfard & Wessels put hun ervaring uit jarenlange nieuwbouw ervaring.
Lennard Lubach coördineert voor Wolfard Wessels de complexe ombouwprojecten van Ballast water treatment systemen in bestaande schepen. Als de klant eenmaal het besluit over een gewenst systeem heeft gemaakt, begint het ergens ter wereld met het inscannen van dat deel van het schip waar het systeem in een bestaande ruimte en te midden van allerlei andere installaties moet worden ingebouwd. Wolfard & Wessels doet dat met behulp van een 3-d laserscan. Dit levert een digitale ‘puntenwolk’ op van coördinaten in een schip.
,,Een klus van één dag, die we doen als het schip in een haven ligt. Met deze coördinaten in combinatie met 360 graden foto’s kan er een accurate 3d omgeving van het schip gecreëerd worden waar vervolgens een nieuw 3d ontwerp in wordt ontworpen. Dit principe wordt toegepast op vrijwel alle ombouwprojecten of aanpassingen aan boord van een schip, installatie of fabriek. Wanneer het 3d model klaar is, wordt dit doorgesproken met de klant en Klassebureau. Omdat de installatie een behoorlijke input heeft op de bestaande situatie is feedback van de klant erg belangrijk voor ons. Controle is erg belangrijk om te zorgen dat de ombouw foutloos en binnen afzienbare tijd gedaan
wordt.
Naast engineering verzorgt Wolfard & Wessels het leidingwerk, afsluiters en toebehoren. Daarbij wordt het pakket voorzien van tekeningen en instructie voor installatie. De inbouwspecialisten reizen met het hele pakket naar de werf waar het ingebouwd moet worden, op het moment dat het past in het vaarschema. Het maakt ons niet uit waar we dat doen, als we maar weten wanneer. Met de installatie en inbedrijfstelling zijn we een week, soms veertien dagen bezig, dat hangt af van de complexiteit van de systemen. Maar het wordt altijd precies op tijd en perfect werkend opgeleverd, want dat is waar het om draait.” ,,Dat is wat me zo fascineert. We komen overal, ieder schip en iedere installatie is weer anders en het zijn complexe projecten waarbij je volledig op het team moet kunnen vertrouwen. Van inscannen tot in bedrijf stellen omvat een maand of drie, ieder onderdeel, iedere stap binnen het project moet kloppen. Wolfard & Wessels is ingericht op die complexiteit en de vereiste kwaliteit, omdat we 3dscanning, Engineering, Fabricage en Installatie in eigen huis hebben en onze focus op samenwerken ligt. Pasklaar maatwerk om klanten volgens perfecte planning volledig te ontzorgen, echt, dat is zo mooi om te doen!”